Je zit al een tijdje met het idee een eigen koffiebar te openen, maar je zoekt nog net dat extra duwtje in de rug om van dat idee ook werkelijkheid te maken? Dan hebben wij hier een aantal tips die je verder kunnen helpen.

concept

Het is enorm belangrijk om jouw creatief idee om te vormen tot een concreet, succesvol horecaconcept. Hoe wil jij je profileren? Welke sfeer wil je creëren? Wat voor plek is jouw bar voor je klanten? En wat voor klanten wil je aantrekken? Ook voor de klant is het belangrijk dat het concept duidelijk is, dat ze weet wat ze kan verwachten wanneer ze jouw zaak binnenwandelt. 

Durf in deze eerste fase luidop te dromen, en beeld je in hoe het zou zijn als je koffiebar al up and running is. Schrijf alles op wat je te binnenschiet, alles kan! Daarna is het tijd om bij te stellen en verder te bouwen: wat van al die ideeën is haalbaar, en waar kan je bijschaven?

Eens je een afgelijnd concept hebt, begin je aan het uitwerken van een ondernemingsplan. Hier ga je meer in op de praktische zaken, van financiering tot marketing. Werk tot in detail uit tegen wanneer je je investeringen zal hebben terugverdiend, wanneer je personeel zou kunnen aannemen, hoe je aanwezig gaat zijn op social media,… Denk ook zeker aan een marktonderzoek: stemt de locatie die je voor ogen hebt overeen met het doelpubliek dat je wil aantrekken? Wat voor andere zaken liggen er in de buurt? In wat voor buurt ga je openen en hoe gaat die misschien evolueren de komende jaren?

Een sterk concept is onmisbaar bij het openen van je eigen koffiebar. Heb je inspiratie nodig of wil je je laten bijstaan in je idee? Neem contact op met ons en ontdek hoe wij je kunnen helpen.

KWALITEIT EN KENNIS

Kwaliteit En Kennis

Je hebt het zelf waarschijnlijk ook al meegemaakt: je wandelde een koffiebar binnen en dronk daar een koffie die je je tot op de dag van vandaag nog steeds herinnert. Vanaf dat moment besef je dat koffie niet zomaar koffie is, en ben je nieuwsgierig naar het grotere verhaal.

En net daarom is kwaliteitskoffie zo belangrijk. Tegenwoordig vind je zowat overal koffiebars terug, zowel in grootsteden als in kleinere gemeentes. Goede koffie met een goed verhaal maakt het verschil en zorgt er voor dat jouw bar er tussenuit springt.

Natuurlijk moet je personeel ook de juiste aroma’s uit de koffie kunnen halen, maar om écht tot de kern te gaan, beginnen we bij het begin: de origine en de koffieboer. Hier komen we tot het fundament van kwaliteit, en alle andere processen na het plukken van de koffiebes zijn cruciaal om deze kwaliteit ook te behouden.

Durf daarom aan je koffieleverancier te vragen van waar de koffie precies komt en hoe vers de bonen zijn. Koffie wordt tenslotte de kern van je nieuwe zaak. Denk ook na over welke koffies bij je klanten in de smaak kunnen vallen.

Onze workshop koffieproeverij is alvast een goede basis. Hier doorlopen we alle facetten van het verwerkingsproces tot en met het branden van koffie. Ook organiseren we meer praktische workshops (bv. latte art) of andere meer diepgaande theoretische opleidingen, met internationaal certificaat.

IN DE BAR

Met de inrichting van je zaak heb je alle vrijheid om creatief te zijn. Meubels, aankleding, materialen, maar ook je menukaart komen hier aan bod. Zorg voor een goede basis van de koffie en thee klassiekers op je kaart, maar volg daarnaast ook de trends – nitro, cold brews, koffie variëteiten, iced teas,… 

De inrichting van je bar gaat trouwens niet enkel om het visuele. Je houdt ook best rekening met je workflow achter de bar en in de zaal. Bedenk hoe je zowel efficiënt als ergonomisch kan werken.

De look and feel is natuurlijk een erg persoonlijk keuze als ondernemer, maar we kunnen je in detail ondersteunen in het praktische aspect. Met Caffe Mundi hebben we al 7 jaar een eigen koffiebar waarin we continu onze workflow op punt stellen en onze ervaringen en tips delen we dan ook graag met jou.

Concept 2

MEDEWERKERS

Medewerkers

Jij en je medewerkers zijn het kloppend hart van de zaak – een gepassioneerd team is haast even belangrijk als het kernproduct. Trek mensen aan die niet enkel goed zijn in wat ze doen, maar die ook met plezier in de zaak staan. Je klanten voelen zich meteen thuis en komen niet enkel terug voor die lekkere cappuccino, maar ook voor een toffe babbel met hun vaste barista. 

Geef je medewerkers ook de kans om zich te blijven ontwikkelen. Er zijn voldoende opleidingen binnen de koffiewereld (hier vind je een overzicht van de Cross Roast opleidingen) en Horeca Forma bijvoorbeeld heeft ook een brede waaier aan opleidingen.

Contact

Koffiebar Starten

Vertel ons over je plannen en ambities!

Wij vinden elke uitdaging tof.

    Uw naam (verplicht)

    Uw voornaam (verplicht)

    Uw email (verplicht)

    Uw telefoon- of GSM nummer (optioneel)

    Uw bericht