Origin trip: Peru 🇵🇪

Origin Trip: Peru 🇵🇪

In september 2022 gingen Isabelle en Sarah op origin trip naar Peru. Een origin trip is een unieke kans om in een koffieland plantages te bezoeken en van kortbij te kijken hoe het er op een specialty coffee plantage precies aan te gaat. Deze origin trip naar Peru had als doel een unieke Peruviaanse specialty koffie te vinden, en om plantages te bezoeken waarmee Cross Roast een samenwerking kan opstarten. In deze blog lees je meer over de specialty coffee scene in Peru en hoe Isabelle en Sarah de week beleefd hebben.

Cross Roast heeft al enkele jaren een samenwerking met JUMARP, een specialty coffee coöperatief actief in het noorden van Peru. De El Palto is een prachtig resultaat van deze direct trade. Met zijn zachte, zoete smaak van chocolade en steenfruit is het een populaire koffie in ons assortiment. Met deze reis wilden we enerzijds de gezichten achter de coop en de koffie beter leren kennen, maar anderzijds ook op zoek gaan naar welke andere smaakprofielen Peru nog te bieden heeft.

Peru en koffie

Anno 2022 is Peru is met bijna 4 miljoen 60 kg zakken koffie per jaar de 11e grootste koffieproducent ter wereld. Het meeste van deze productie is bedoeld voor export, want lokaal ligt het verbruik van koffie aan de lage kant. Dit komt vaak omdat de lokale bevolking het product jammer genoeg niet kan betalen, zeker wat betreft het specialty coffee segment waar de kwaliteit en dus ook de prijs hoger ligt dan die van commodity of commerciële koffie. Ook is koffie een uiterst belangrijk exportproduct voor het land.
25% van alle arabica koffie wordt organic of biologisch geteeld, wat Peru ook meteen koploper maakt op vlak van organic coffee farming. Koffieproducenten worden door de overheid hiertoe aangemoedigd en gesubsidieerd: naast informatie over organic farming krijgen de koffieboeren ook biologische meststof aan voordelige prijzen om de koffieplantages te bemesten.

Peru heeft een tiental provincies waar koffie gegroeid en verwerkt wordt, met als belangrijkste Cajamarca, Junin, Cusco en San Martin. De oogstmaanden zijn van maart tot september, dus onze reis viel aan het einde van de oogstperiode. We hebben onze week doorgebracht in het noorden van Peru, in Cajamarca. De belangrijkste koffie regio’s in Cajamarca zijn Jaén en San Ignacio, met plantages op 900 meter tot 1950 meter hoog. Typica, Caturra en Bourbon zijn de meest voorkomende variëteiten in deze regio’s, maar steeds meer boeren zetten ook in op andere variëteiten zoals Castillo, Pacamara, Geisha en Villa Sarche.

We hebben de specialty coffee scene in Peru beter leren kennen dankzij 3 verschillende coöperatieven die ons warm onthaald hebben, namelijk All Coffee, Norcafé en JUMARP.

All Coffee

All Coffee is door en door een familie coop: broers, ouders en hun kinderen, neven en nichten sloegen een tweetal jaar geleden de handen in elkaar en startten deze nieuwe coop. Ze leggen de focus op 100% organic koffie en willen ook voor een Fairtrade certificaat gaan om zich zo verder te onderscheiden van andere coops.

All Coffee organiseerde voor ons in Jaén de eerste cupping van de reis. Bij het cuppen van koffie ga je op zoek naar de aroma’s en texturen in de koffie en geef je de koffie een score, de cupscore, die de complexiteit en dus ook kwaliteit van de koffie weergeeft. We cuppen om zo te beslissen welke nieuwe koffies we willen aankopen, of om bijvoorbeeld quality control uit te voeren op onze eigen gebrande koffies.

De Eerste Cupping Van De Reis

Tijdens deze reis waren we op zoek naar een nieuwe koffie om op te nemen in ons aanbod. We wilden vooral een koffie vinden met een uniek smaakprofiel, anders dan de meer ronde smaken van chocolade en noot die je wel vaker in klassieke Zuid-Amerikaanse koffies terug kan vinden. Ook wilden we graag een microlot vinden: dit betekent dat het lot bonen niet enkel van één plantage komt, maar zelfs van slechts één variëteit koffieplant komt, en niet een blend van verschillende variëteiten. Een microlot is dus vaak een unieke, complexe koffie waar er maar een beperkt aantal kilo van gekocht kan worden. Veel verschillende koffies cuppen tijdens onze week in Peru was dus een absolute must!

In totaal proefden we bij All Coffee 13 verschillende koffies, waarvan 6 naturals. Verschillende boeren die aangesloten zijn bij All Coffee experimenteren steeds meer met andere manieren van verwerking dan washed. Ze merken dat er steeds meer interesse voor en vraag is naar smaakprofielen die te vinden zijn in natural en anaerobic processing. Deze twee manieren van verwerking zorgen vaak voor meer zware, fruitige en gefermenteerde notes – ook wel funky genoemd – en dit zijn smaakprofielen die vandaag in de specialty coffee wereld erg populair zijn bij de consument. De volgende dag zagen we dit ook op de plantages: zowel Mercedes als Ronal toonden ons hun experimenten met fermentatie van de koffieboon in de bes (natural) en in luchtdichte tanken (anaerobic).

Verder was er onder de All Coffee boeren die we hebben ontmoet veel interesse voor de Geisha variëteit. Deze variëteit geeft een complexe cup met veel florale en en verfijnde, zoete aroma’s: een interessant smaakprofiel met een interessante prijs voor de boer. Zoon Eires heeft een apart deel in de plantage van zijn ouders met enkel Geisha planten en was net toe aan zijn eerste oogst.

Onze Gidsen Op De Plantages

Voor Sarah was dit de eerste keer dat ze een finca of koffieplantage bezocht, dus elke stap in

 de plantage was een nieuwe ontdekking. We mochten zelf ook koffiebessen plukken en leerden verschillende boeren kennen die ons rondleidden op hun plantages.

Typische Peruviaanse Boerenkost- Rijst, Aardappelen En Kip

‘s Middags mochten we mee lunchen met het team en de farmers: rijst en aardappelen, kip en soms wat bakbanaan of bonen. Typische Peruviaanse boerenkost!

All Coffee Groepsfoto

Norcafé

Na twee dagen met All Coffee stond het Norcafé team klaar voor ons in Lonya Grande. Norcafé bestaat uit een team van jonge twintigers, allemaal zelf kinderen of kleinkinderen van koffieboeren uit de regio. Hun doel is om de jongeren in de streek enthousiast te maken en op te leiden over specialty coffee en zo de industrie levende te houden. Ze merken namelijk dat de meeste jongeren naar de steden verhuizen om daar opleiding en werk te vinden, waardoor het voortbestaan van de koffie industrie in de regio onzeker wordt. En hier wil het Norcafé team dus verandering in brengen. Het team stelde zich meteen uitgebreid voor aan ons en vroegen ons hetzelfde te doen, waardoor we elkaar de eerste avond al snel leerden kennen.

Ook Norcafé organiseerde een cupping voor ons in hun lab in Lonya Grande de volgende ochtend. Op de cupping tafel proefden we dé koffie waar we naar op zoek waren met een uniek en ongewoon smaakprofiel dat er tussenuit sprong! De koffie bleek een eerste experiment van Royber te zijn, één van de collega’s van het Norcafé team. Helaas moeten we nog even geduld oefenen: omdat het nog maar een eerste experiment was, was de oogst te beperkt om meteen een aantal balen te kunnen kopen. Uitkijken naar volgend jaar dus!

Norcafé Cupping In Lonya Grande

Deze tweede cupping bevestigde wat we tijdens de eerste cupping al hadden ontdekt. Peruviaanse koffie heeft zo veel meer te bieden dan enkel de ronde, volle smaken van chocolade, noten en zoet fruit. Ondertussen waren we al smaken tegengekomen van rijpe meloen, appel en frisse besjes, violet en heldere citrus. Fantastisch!

Lunch Met Het Norcafé Team Op De PlantageHet Norcafé team liet ons in de namiddag kennismaken met verschillende boeren die ons rondleidden op hun plantages. Plantage eigenaar Dennis en zijn vader vertelden ons meer over hoe ze inzetten op hogere cup scores. De familie werkt al sinds de jaren 70 in de koffie industrie, en de oudere generatie heeft door de jaren heen de sector zien veranderen: vraag naar hogere cup scores, andere variëteiten, andere manieren van verwerking,…

Koffieboer Jorge toonde ons dan weer zijn imkerij op de finca van zijn ouders. De bestuiving van de honingbijen geeft een aparte smaak aan de koffiebessen die daar groeien – wat een ontzettend unieke ervaring om op een Peruviaanse koffieplantage tussen honderden bijen te staan! Alweer werden we warm onthaald bij de families van de coop: Royber zijn moeder maakte een heerlijk ontbijt van verse kaas en bakbanaan, en op de plantage van Sonia haar ouders kregen we een stevig middagmaal om onze energie hoog te houden voor de dag.

Na een verfrissende duik in een wilde rivier was het tijd om ‘s avonds onze reis verder te zetten met de JUMARP coöperatief.

JUMARP

JUMARP was de enige coop van de drie waar we al mee samenwerken. De direct trade met JUMARP startte een viertal jaar geleden en hun El Palto koffie is met een zacht profiel vol zoete chocolade en steenfruit een favoriet onder onze klanten. Het was een unieke kans om de gezichten achter de JUMARP coop en de El Palto koffie in het echt te leren kennen en de coop aan het werk te zien.

JUMARP begon al meer dan 10 jaar geleden als een overheidsinitiatief om in te zetten op kwalitatieve koffie. Vandaag werkt de organisatie als onafhankelijke coop en focussen ze zich op specialty coffee en quality of life. JUMARP streeft ernaar om vrouwen een centrale, leidinggevende rol te geven op plantages. Ze krijgen niet enkel workshops over hoe de kwaliteit van hun product te verbeteren, maar ook over assertiviteit, gezinsplanning, hygiëne, etc. Ook de echtgenoten en mannen op de plantages worden hierop uitgenodigd. JUMARP organiseert ook maandelijkse vergaderingen met alle boeren waar de vrouwen input kunnen geven, vragen kunnen stellen en waar engagement voor nieuwe initiatieven of workshop wordt gegeven. We leerden JUMARP kennen als een daadkrachtige, impactvolle coop met een warm hart voor de koffieboeren. Spilfiguren in de coop zijn Uli en Marita, twee levendige, gepassioneerde vrouwen met eindeloze inzet voor de vrouwen die zijn aangesloten bij hun coop. Er heerste een gezellige, vrolijke sfeer onder de coop en hun leden: eerder een familiegevoel dan een samenwerking tussen boer en coop.

De Koffieboeren Van Het Jumarp Team

We kregen de kans om zo een maandelijkse vergadering bij te wonen. De leden van de coop stelden zich aan ons voor, en we mochten hen ook vragen stellen over hoe ze de samenwerking met JUMARP ervaren. De antwoorden die we kregen waren oprecht en overtuigend: sinds hun aansluiting bij JUMARP hadden ze het gevoel meer controle te hebben over hun leven en hun bijdrage op de koffieboerderijen. Ook hun echtgenoten zagen dankzij JUMARP hoe belangrijk het is dat vrouwen uit de huiselijke sfeer worden gehaald en dat de community erop vooruit gaat als alle leden, man of vrouw, zich mogen engageren.

Origin Trip: Peru 🇵🇪

Ook op de plantages gaven de JUMARP collega’s concrete input aan de boer. Quality grader Marco gaf feedback over hoe variëteiten zuiver te houden als je er verschillende naast elkaar plant op een plantage. Eigenaar Blanca vertelde ons hoe ze inzet op verschillende variëteiten met meer potentieel, zoals Castilla en Yellow Catuai.

De finca van Blanca was ook een prachtig voorbeeld van hoe veel boeren afstappen van een monocultuur (enkel koffieplanten verbouwen) en inzetten op agroforest. Een agroforest cultuur zorgt naast biodiversiteit ook voor alternatieve inkomsten voor de farm owners wanneer er geen koffie te oogsten is. Blanca had papaya-, cacaobomen en guava bomen, maar ook een visvijver en ananas struiken. Ook lieve farm dogs konden niet ontbreken op deze idyllische plantage.

Na een week non-stop fincas bezoeken, met coops en hun boeren te praten en koffies te cuppen, hadden we nog een kleine twee dagen vrij voor we terug naar huis vlogen. We maakten een wandeling naar de Gocta waterval, een waterval van wel 771 meter hoog! Tot slot verkenden we Lima, waar we aan de praat raakten met de eigenaar van Neira, een specialty coffee bar en branderij. What can we say, zelfs na een week propvol koffie was onze honger nog niet gestild.

Op enkele dagen tijd hebben we een hele nieuwe wereld aan koffie in Peru leren kennen. We hebben veel meer geproefd dan het “klassieke” Peru profiel en gezien hoe nieuwsgierig en leergierig de boeren zijn om meer uit hun product te halen. Ze experimenteren met variëteiten en verwerking, steken erg hoog in op vlak van cupscore en zijn organic pionier. We zijn enorm benieuwd naar meer van deze beloftevolle origine en hopen volgend jaar een nieuwe Peru koffie te kunnen introduceren in ons aanbod!

Deze website maakt gebruik van cookies. Door deze site te blijven gebruiken, accepteert u het gebruik van deze cookies.