Sociale projecten

Hier vind je alle blogs terug over onze direct trades en projecten.

Koffie met een verhaal

Koffie Met Een Verhaal

Sinds het ontstaan van Cross Roast in 2013 werkt ons team aan één duidelijk doel: koffie van de hoogste kwaliteit naar onze klanten brengen. En niet zomaar koffie, maar koffie met een verhaal. Want koffie gaat veel verder dan enkel het lekkere tasje koffie waar onze klanten van genieten. In specialty coffee heb je namelijk de kans om met koffieproducenten nauw samen te werken en een blijvende impact te maken op de communities die rondom de plantages werken en wonen. Cross Roast engageert zich in verschillende origine landen om de levenskwaliteit voor deze gemeenschappen te verbeteren aan de hand van sociale projecten.

Wat is specialty coffee?

Laten we beginnen bij het begin, want sociale projecten zijn ook mede mogelijk doordat we ons bewegen in de specialty coffee industrie. Veel van onze klanten zouden ondertussen niet meer terug willen naar “gewone koffie”, maar weten nog niet altijd wat een specialty roaster nu net onderscheidt van commodity coffee of supermarktkoffie.

Specialty coffee is een aftakking of beweging binnen de algemene koffie sector die zich wijdt aan koffiebonen van de allerhoogste kwaliteit. Specialty laat zich zien in elke schakel van de keten: op de plantage, op de branderij en bij de barista.
Op de plantage gaat de producent voor het beste van het beste. Elke koffiebes wordt met de hand geplukt en er wordt erg selectief geoogst: enkel de meest rijpe bessen worden geplukt om de beste smaak in de koffie te garanderen. Doorheen heel het verwerkingsproces van boon tot bes zijn er strenge quality controls, producenten blijven innoveren en zich bijscholen. De koffies krijgen ook allemaal een score op 100: enkel koffies met een score van 80/100 en hoger mogen specialty genoemd worden.
De brander zal de koffie light tot medium branden om zo de unieke smaken uit de koffie te halen. Te donker branden (wat de meeste commerciële merken en dus 95% van de markt doen) zorgt ervoor dat de bonen eigenlijk verbranden. Dit geeft een eentonige, bittere smaak aan de koffie, terwijl lichtere branding de eigenheid van de koffie net benadrukt.
De barista gaat tot slot zorgvuldig met het eindproduct aan de slag. Dit met de juiste kennis, de juiste tools en de juiste recepten om de koffie aan de eindklant te serveren zoals producent en brander het bedoeld hebben.

Kwaliteit staat dus centraal, maar traceerbaarheid is ook één van de meest onderscheidende punten in specialty coffee. Traceerbaarheid en transparantie gaan hand in hand: in specialty is er enorm veel info over je product. Je weet exact van waar je koffie komt: niet enkel van welk land, maar ook de regio, de specifieke plantage en welke producent je koffie heeft gemaakt. Je weet hoe hoog de plantjes groeien, welk type plant het is en hoe de koffie verwerkt is. Ook de datum van oogst, verscheping en branding zijn allemaal bekend. Koffie heeft een lange weg afgelegd tot het moment dat jij er van geniet, en binnen specialty is dus elke stap in deze weg geweten. Dankzij deze informatie kunnen we ook beter waken over kwaliteit en de omstandigheden waarin deze koffie is geproduceerd.

Binnen specialty wordt er ook vaak volgens een direct trade aanpak gewerkt. Dankzij direct trade kan je als aankoper of brander een impact maken op de gemeenschap die op de plantages werkt.

Wat is direct trade?

Direct trade is een manier van koffie sourcen, waarbij de brander het product direct van de boeren afneemt in plaats van via een tussenpartij te werken. Hoe meer schakels je uit de supply chain haalt, hoe meer de producent er zelf aan overhoudt.
Direct trade is dus een aanpak, maar niet zozeer een certificaat. Er is geen label met voorwaarden waaraan producent en aankoper moeten voldoen om als “direct trade” bestempeld te mogen worden. De term wordt daardoor soms wel losjes gebruikt door inkopers of branders die mee op de kar willen springen.

Direct trade heeft niet enkel een financiële meerwaarde voor de koffieproducent, het betekent ook dat er veel meer communicatie is tussen de producent en de aankoper. Daarom wordt de term “relationship coffee” soms gebruikt. Beide partijen geven feedback aan elkaar, er is een constante wisselwerking om het allerbeste uit het product te halen. Het is de bedoeling dat de direct trades die Cross Roast heeft opgebouwd partnerships zijn, meer dan enkel verkoop en aankoop. Met enkele van onze direct trade producenten hebben we ondertussen een warme, lange termijn relatie opgebouwd: elkaar whatsappen over de stand van zaken, enkele dagen logeren op de plantages en dus ook samen projecten uitvoeren om de kwaliteit van de koffie én de quality of life te verbeteren.

Is direct trade dan niet hetzelfde als Fair Trade?

Niet helemaal. In een Fair Trade kader kopen branderijen nog steeds hun koffie bij een tussenpartij of importeur, met als doel om ontwikkelingslanden te steunen en via die tussenpartij een eerlijke prijs te betalen aan de producenten. Maar het ontbreekt nog steeds aan de traceerbaarheid die zo belangrijk is voor specialty spelers: wie zijn die koffieproducenten precies en hoe zijn hun werkomstandigheden, en welke prijs was de koffie oorspronkelijk en hoeveel gaat daarvan nu net naar de boeren?
Bij direct trade haal je dus net die schakel er tussenuit, stel je de koffieproducenten centraal en ga je voor rechtstreekse, duurzame relaties.

De sociale projecten waar Cross Roast zich voor engageert zijn ook met die plantages waar we een direct trade relatie mee hebben. We bezochten de plantages in Malawi, Colombia, Peru en Guatemala en vonden een match op vlak van passie voor het product maar ook waarden die we als bedrijven belangrijk vinden. Met al onze direct trade partners voelen we wederzijds vertrouwen en geloof om de kwaliteit in onze koffie te verbeteren.

Wat zijn de sociale projecten?

Wanneer Cross Roast een direct trade relatie heeft met een plantage, is de samenwerking hecht. Er is feedback, we brengen een bezoek aan de plantages en we investeren samen in innovatie- of onderzoeksprojecten. Je leert hierdoor de mensen achter het product kennen en je ziet ook hoe de gemeenschap rondom de plantages verweven is met het product. Veel gezinnen (en vaak volledige dorpen) zijn afhankelijk van de plantages om hun toekomst te verzekeren. De kans om mee te investeren in de gezondheid van de gemeenschap is uniek en daarom is het belangrijk om dit met beide handen vast te pakken: je verzekert niet enkel de toekomst van de relatie en het product, maar je hebt een enorme impact op het dagelijkse lokale leven.

Sociale projecten kunnen veel vormen aannemen. Hier bespreken we enkele concrete projecten waar Cross Roast zich voor engageert.

Malawi – Satemwa Estate

De Satemwa Estate in Malawi was de eerste plantage waar Cross Roast een direct trade mee opstartte. In 2018 reisde het Cross Roast team naar Malawi om het reilen en zeilen op de plantages en vooral de gezichten achter het product te leren kennen. Sinds die reis ondersteunen we verschillende projecten door en voor de Estate.

Het doel van de Satemwa Estate is het groeien van hoge kwaliteitskoffie en -thee én het verbeteren van de standard of living in Malawi. Het Satemwa team komt zelf met veel initiatieven om dit te verwezenlijken: van workshops over gender en menstruatiehygiëne tot het bouwen van een ziekenhuis en beurzen verzekeren voor studenten. Elk jaar overloopt Cross Roast met het Satemwa team de stand van zaken en de noden van de gemeenschap, en zo hebben we samen al enkele mooie doelen bereikt.

Het happy classrooms project richtte zich op het lokale onderwijs. Met onze steun konden de klaslokalen in Satemwa opgefrist worden met educatieve muurschilderingen.

De Happy Classrooms 03

De muren van elk klaslokaal werden beschilderd met het studiemateriaal voor dat studiejaar: speels, vrolijk, maar vooral leerrijk!

De Happy Classrooms 01

Andere jaren werd er dan weer geïnvesteerd in een computer voor de zakelijke kant van de Satemwa Estate, of een moestuin aan de plantage.

Computer Voor De Satemwa Estate

Het meest recente project is het Satemwa Tree Planting Club project. Dit project werd in het leven geroepen om de zelfvoorzienende boeren in de regio te kunnen ondersteunen. De gewassen die deze boeren groeien zijn enkel bedoeld voor eigen gebruik, maar er gaat te weinig aandacht uit naar het diversifiëren en commercialiseren van hun business. Ook staat de natuurlijke omgeving zwaar onder druk door klimaatopwarming en massale ontbossingen. Satemwa Estate wil hier verandering in brengen met de Tree Planting Club.

Binnen dit project krijgen alle Satemwa farmers een fruitboom, kruidenplant of andere boom om te groeien. Deze gewassen worden in de Satemwa kassen gegroeid, en vooraleer ze naar de producenten gaan, krijgen zij alle nodige informatie over hoe ze hun nieuwe aanwinst het beste cultiveren en ook commercialiseren. De producenten betalen een symbolische euro voor de plant: zo ligt de ownership in de handen van de koffieproducenten en wordt het gevoel van samenwerking tussen hen en Satemwa versterkt. De Satemwa managers volgen de producenten persoonlijk op en gaan meerdere keren langs om te kijken hoe het met de producent en de boom gesteld is.Het doel is om de biodiversiteit in het landschap te stimuleren, maar nog belangrijker de farmers te tonen hoe ze met hun plant kunnen leren werken in functie van korte, medium en lange termijn inkomsten en wat het nu net betekent om duurzaam te ondernemen.

Hoe draag jij hier zelf aan bij, vraag je je misschien af?

Voor elke kilo Malawi koffie die we verkopen, houden we een euro opzij die rechtstreeks mee naar de Satemwa Estate gaat. En onze B2B partners sponsoren ook mee aan de hand van relatiegeschenken met Satemwa thee en koffie.

Lees hier meer over onze origine trip naar Malawi.

Moestuin Bij De Satemwa Estate

Peru – JUMARP

Het coöperatief JUMARP zet zich al sinds 2003 in voor het verhogen van de kwaliteit van de koffie en het verbeteren van de quality of life van de producenten die bij de coop zijn aangesloten. Ze doen dit aan de hand van opleidingen rond het product en directe feedback aan de producenten op de plantages.

Cross Roast werkt al enkele jaren samen met deze producenten en de bijhorende initiatieven, en in september 2022 konden we de werking van dichtbij meemaken tijdens onze origine trip. In het bijzonder lichten we het Mujeres project uit, een project voor alle vrouwelijke producenten van El Palto. Vrouwen vervullen nog steeds vooral uitvoerende rollen op plantages, maar het Mujeres programma brengt hier verandering in. De vrouwelijke eigenaars van de plantages krijgen opleidingen over hoe het meeste uit de koffie te halen, maar even goed workshops rond communicatie, assertiviteit en family planning zodat ze meer in hun kracht staan op en naast het veld. Hun echtgenoten worden ook verwacht deze workshops bij te wonen, zodat vrouwen én mannen mee zijn in het verhaal. Dankzij onze afname bij deze producenten steunen we rechtstreeks dit belangrijke project.

De Vrouwelijke Producenten Van Het Mujeres Programma

Lees hier meer over onze origine trip naar Peru.

Sucafina IMPACT programma

Onze groene bonen trader Sucafina heeft overal ter wereld voelsprieten in de specialty industrie en brengt ons regelmatig in contact met nieuwe projecten.Sucafina IMPACT is een responsible sourcing programma. Het ondersteunt en beloont boeren die hun steentje bijdragen in het hervormen van de koffie industrie. IMPACT bestaat uit een reeks initiatieven die garanderen dat de manier van werken in elke stap van de supply chain in lijn ligt met verschillende sociale, ecologische en economische waarden en standaarden.

Zo zijn we dankzij Sucafina in contact gekomen met onze nieuwe Brazilië producent. Onze brander Isabelle was al een tijdje op zoek naar een andere koffie van Braziliaanse origine om in de Cross Roast blends te verwerken. De vorige Brazilië voldeed enerzijds niet meer aan de kwaliteit die ze als head roaster voor ogen heeft, maar Isabelle was ook op zoek naar een meer traceable lot én een kans om verandering teweeg te brengen via een nieuwe samenwerking. Ze legde haar vraag voor bij Sucafina en zo kwamen we samen tot de Fazendo Salto, waarvan de producenten zich dus ook engageren voor het IMPACT programma. De producenten van de Fazendo Salto plantage streven naar sociale gelijkheid en gelijke kansen voor de betrokken gemeenschappen en beschermen de ecosystemen rondom de plantages met innovatief water- en afvalmanagement.
Via deze nieuwe samenwerking ondersteunt Cross Roast niet slechts één plantage, maar gaat de aandacht uit naar structurele, grootschalige verandering die het IMPACT programma teweeg wil brengen.

Elk jaar gaat Cross Roast op zoek naar relevante projecten die impactvolle verandering teweeg brengen voor de gemeenschappen rond de koffieplantages. En door specialty coffee te kopen kan je als eindklant dus ook meebouwen aan de quality of life van de mensen die jouw koffie produceren!

En ook onze bedrijfsklanten engageren zich rechtstreeks voor onze sociale projecten! Zo brachten we Beijer Ref in contact met de Satemwa Tree Planting Club. Beijer Ref – gespecialiseerd in cooling technieken – was actief op zoek naar een duurzaamheidsproject om de schouders onder te zetten. Als internationaal bedrijf streven ze naar een groenere en meer maatschappelijke aanpak. Dit doen ze niet enkel door hun eigen producten te innoveren, maar ook door een deel van hun omzet terug in duurzame, groene projecten te investeren. Toen we tijdens onze samenwerking ontdekten dat beide bedrijven gemeenschappelijke doelstellingen hebben, was het contact met Satemwa snel gelegd.
Beijer Ref heeft ondertussen al voor de aanplanting en opvolging van minstens 250 planten en bomen gezorgd, en blijft de ontwikkeling in Malawi nauwgezet opvolgen. Je kan meer lezen over hun bijdrage op beijerref.be/blog.

En zo startte Ecohuis ook een samenwerking met de Satemwa Estate. Als specialist in houtskeletbouw zagen ze al snel een overeenkomst met de aandachtspunten van Satemwa en het Tree Planting Club project: energiezuinig werken dat gezond en leefbaar is voor het klimaat op lange termijn.

Ben je een Cross Roast B2B klant die rechtstreeks wil bijdragen aan sociale projecten? Dat kan! Neem dan contact op met info@crossroast.be, wij brengen je in contact met de gezichten achter deze projecten.